lördag 21 september 2013

DEN DANSANDE LABRADOREN OSKAR


Det är 11 år sedan som det kom en stor familj åkande från Uppsala för att köpa sin första Labrador. Ja jag tror det var deras första hund om jag inte minns fel. Jag minns det här som om det var igår just för att jag tyckte det vällde in folk, många barn var dom och man blir alltid lika glad som uppfödare när man får besök av trevliga, sociala ungar som inte far runt som torra skinn och vänder uppochned på huset;) Ett av barnen var Sussie, tror hon var ungefär 12 då. Kanske var det hon som hade tjatat till sig en hund, i alla fall var det hon och Oskar som kom att bli de allra bästa vänner. 
Jag fick besök något år senare och fick se allt han hade lärt sig med hjälp av sin hundtokiga matte. Det var öppna kylskåpet och hämta en dricka. Det var att stänga och öppna dörrar och en massa annat skoj. Och det var kanske där det började. Att de skulle börja dansa tillsammans.


Det finns mycket man kan göra med sin hund. Och i tider av trätande i Labradorkretsar om att Labradoren är en jakthund och skall så förbli, så blir jag mer och mer övertygad om att visst, det är en apporterande fågelhund och visst, det är väl bra om den får göra detta. Men det finns massor av andra saker man kan använda arbetsviljan och glädjen till.

Jag vill dela med mig av en liten film som Sussie har gjort till sin älskade Oskar på hans 11-års dag. Kanske kan det inspirera någon annan till att hitta en träningsform eller så tittar du bara och njuter över ett härligt sammansvetsat par.


Oskar har medverkat vid diverse tävlingar och uppvisningar i Free Style. När Sverige var värd för Världsutställningen 2008 (World Dog Show)  hade Sussie och Oskar ett uppvisningsprogram och däremellan har han medverkat i diverse reklamfilmer och även medverkat på tv. Och han är medlem i modellagenturen Dog Model.

En del av er kanske kommer ihåg den här TV reklamen för Ramlösa


En hobby kan ju lätt utvecklas till något mer och idag har Oskar 5 kompisar där hemma. Två Labradorer och 3 Aussies  och Sussie har tagit det här med dans ett steg längre och driver numera sitt eget företag 
Made to Move
där hon håller kurser, föredrag, privatträningar och uppvisningar.

Du som är lite mer intresserad kan besöka hennes egen sida www.freestylehundar.se där du hittar massa information och roliga filmer med hund och dans.

Lycka till i framtiden Sussie, du har en stor naturbegåvning.





1 kommentar:

  1. !!!!!!!! en liten tår kommer för all glädje som oscar utstrålar!!! kanon hälsar margaretamärta

    SvaraRadera